Poppen maken

Het fijnste speel ik met mijn eigen poppen. Poppen die in mijn handen gegroeid zijn tot een individu. Ik werk meestal in periodes met een bepaald materiaal. Zo is er nu een periode met foam maar heb ik vorig jaar veel met papier mache gewerkt.

FOAM
Wekelijks struim ik de kringloopcentra af voor dikke kussens met prachtig foam om mijn poppen van te knippen. Wat een feest als er zomaar zo’n prachtige foamrol ligt! Uit één rol knip ik 3 a 4 hoofden. Sommige personages hebben meerdere hoofden gehad voordat ik de definitieve uitstraling heb.

Voordeel van foam is dat het heel licht is en zacht, het voelt heerlijk en vertrouwd. Net als papier mache heb ik vaak niet de regie over hoe het wordt. De pop komt als vanzelf tot stand door telkens een stukje verder te knippen. Met verschillende scharen voor kleine en grote stukken en pluizenfilters voor het afwerken ben ik soms dagen aan het werk.

Papier maché

Papier maché het meest duurzame materiaal dat ik gebruik. Ik werk met pulp dat zo fijn is dat het klei lijkt. Om de meest ideale pulp te krijgen staan de krantenrepen eerst een dag in een emmer met water, daarna gaat de boormachine met verfmengspies erop aan het werk. zo krijg je een hele fijn grijze soep. Dit gaat in een oude kussensloop om al het water eruit te persen. Wat er dan overblijft bewaar ik in klein zakken zodat ik altijd pulp klaar heb, De lijm komt er pas bij als ik het gebruik.

Papier Maché heeft de eigenschap dat het krimpt als het droogt. Je hebt geen invloed op je werk meer zodra je het te drogen legt. Vaak voelt dat als “op hoop van zegen”. maar door het eigenwijze van het materiaal heb ik altijd het gevoel dat juist dit droogproces voor het karakter van de pop zorgt. je hebt het maar te doen met hoe het wordt! (of je moet natuurlijk opnieuw beginnen). In het programma millefleurs gebruik ik papiermache-poppen.